/ Projekt

Byggindustrin i ny kostym

Den 15 mars var det premiär för nya Byggindustrin. En tydligare nyhetstidning med ny logotyp, nytt format och bättre tempoväxling mellan knäcken.

– Första numret känns maximalt, det är fullspäckat och vi har också slagit annonsförsäljningsrekord, säger Staffan Åkerlund, chefredaktör för Byggindustrin.

Målet med redesignen var en modernare tidning utan att förneka Byggindustrins 80-åriga historia. Tidningen har fått ny logotyp och har samtidigt gått från magasinsformat till tabloid för att ta fram nyhetskänslan.

– Det är en dramatisk förändring, men vi är jättenöjda och de kommentarerna vi har fått är väldigt uppskattande, säger Staffan Åkerlund.

I formarbetet har A4 förnyat men ändå försökt bevara tidningens känsla.

– Den röda färgen är starkt förknippad med tidningen och var därför självklar att behålla och bygga vidare på. Den svarta tidningsryggen flörtar också med tidningens gamla form, sägerAnna Lundin, tidningsutvecklare på A4.

Tidningen har fått tydligare struktur och bättre tempoväxling mellan knäcken. Den nya formen ska också göra tidningen mer lättläst.

– Vi har jobbat med fler grafiska ingångar, upplyfta siffror och snabbläsningshjälpen ”20 sekunder” som ligger som en kort sammanfattningsruta till de större knäcken, säger Anna Lundin.

– Våra läsare är specialister, därför måste vi gå på djupet. Samtidigt är utmaningen att göra en snabbläst tidning som ger en bra överblick, säger Staffan Åkerlund.

Debattsidorna har också lyfts fram och inbjuder till interaktivitet med läsarna genom QR-koder.
– Med en smartphone kan man skanna sig direkt in till debattsidorna på nätet och vi har redan fått en hel del kommentarer, säger Staffan Åkerlund.

Han är mycket nöjd med resultatet och poängterar att premiärnumret är det största på många år.

– Vi har jobbat hårt med detta och det är ett lagarbete rakt igenom, säger Staffan Åkerlund.