/ Projekt

Vi Bilägare sticker ut hakan

Fartig, ungdomlig och en form som sticker ut hakan. Med omgörningen markerar Vi Bilägare sin position och chefredaktören Niklas Carle är helnöjd.

– Det är klockrent – precis det vi ville komma åt! säger han.

Formen som Jesper Möller och Sofia Wixner, båda formgivare på A4, tog fram var ren och hade en mer begränsad färgskala, med klara färger. Tabellerna placerades på nya sätt och gjordes mer flexibla för att kunna flyttas beroende på annonserna. Biltesten fick en ordentlig start, eftersom de är bland det viktigaste materialet i tidningen.

– Biltesten är något som Vi Bilägare nästan är unika om att göra så ingående, säger Sofia Wixner.

Omslaget fick en fastare mall med en tydlig huvudpuff. Samtidigt gjordes loggan om – något som Vi Bilägare tvekade inför, eftersom de tänkte på varumärket. Men efter vissa justeringar är de helnöjda även med den.

– Den nya logotypen känns mer bilmässig än tidigare och fungerar bättre i tidningshyllan, säger Niklas Carle.

Han är överlag nöjd med hela formen, som han tror är en utmaning eftersom det kan vara knepigt att kombinera detaljerad fakta om bilar med lusten att köra den perfekta bilen.

– Känslan med frihet måste samsas med de extremt torra elementen som tabeller. Det är inte helt lätt, men nu har vi kommit så nära det går.