Är du intresserad av innovationer i mediebranschen och hur svenska publicister tacklar sina utmaningar? Nu kommer en alldeles ny tidning med namnet Edition’22 som handlar om just detta. Tidningen görs av A4 på uppdrag av branschorganisationen Sveriges Tidskrifter.

– Tanken är att göra en riktigt fint och lite lyxigt magasin som man vill spara. Det ska visa branschens innovationskraft. Vårt fokus i tidningen är det kommande året, därav namnet Edition’22, säger Barbro Janson Lundkvist som är chefredaktör och ansvarig utgivare för den nya tidningen.

Edition’22 ska vara inspirerande och inkluderande, och har ambitionen att höja kunskapsnivån hos sina läsare.

Barbro– Tidningen ska vara en plats för gemenskap och erfarenhetsutbyte. Genom att vi publicister delar med oss av våra erfarenheter till varandra kan hela branschen gemensamt förflytta sig framåt. Vi som jobbar på A4 älskar journalistik, därför är vi lite extra glada över att få jobba med en stark publicistisk aktör som Sveriges Tidskrifter, säger Barbro Janson Lundkvist.

Edition ’22 är alltså en helt ny titel och det första numret har ännu ej sett dagens ljus. Men samarbetet mellan A4 och Sveriges Tidskrifter har pågått länge. Redan 2013 redesignade A4 branschorganisationens förra tidning Allt om Tidskrifter. Den producerades av A4 fram till och med 2020 med fyra nummer per år.

I samband med ett omfattande förnyelsearbete inom Sveriges Tidskrifter beslutade man att lägga ned varumärket Allt om Tidskrifter för att istället satsa på ett årligt premiummagasin. Även denna gång fick A4 uppdraget att stå för redesign, koncept, innehåll och produktion.

Projektgruppen har bestått av Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld och omvärldsbevakaren Fredrik Wass, AD:s Sofia Wixner samt Barbro Janson Lundkvist. Hon var tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för Allt om Tidskrifter och jobbar i övrigt som digital projektledare på A4.

Magasinet kommer i slutet av november. Samtidigt fortsätter A4 med löpande branschbevakning och nyhetsbrev för Sveriges Tidskrifter. A4 levererar dessutom återkommande guider och verktyg för publicister, läs dessa på Sveriges Tidskrifters sajt: Sveriges tidskrifter Guider och verktyg