Fackförbundstidningen Akademikern har mycket att fira just nu. Trafiken till sajten har fördubblats sedan i mars och allt fler öppnar nyhetsbreven. Att redaktionen har börjat skicka nyhetsbreven oftare är den viktigaste faktorn bakom framgången.

Akademikern ges ut av Akademikerförbundet SSR, ett fackförbund för samhällsvetare inom SACO, och produceras av den journalistiska byrån A4. Redaktionen är liten men proffsig och effektiv – Annika Clemens är chefredaktör och ansvarig utgivare och Therese Johansson är digital redaktör.
– Visst kan det kännas svårt att konkurrera med de större nyhetssajterna, men vi har specialkunskaper och kan vårt bevakningsområde. Det finns tillfällen då det går att vara nyhetsledande trots att man är en liten redaktion, om man jobbar i en smal nisch, säger Annika Clemens som har jobbat med olika uppdrag på A4 sedan 2019.
Akademikern kommer som magasin i papper fyra gånger per år. Sajten och nyhetsbrevet är numera Akademikerns viktigaste kanaler. Nyhetsbrevet skickas till hela 70 000 mottagare varje vecka. Öppningsgraden är hög i jämförelse med liknande tidningars nyhetsbrev – ofta över 35 procent, ibland uppåt 40 procent.
– Vi ser att öppningsgraden har ökat sedan vi började skicka brevet varje vecka. Jag tror att vi har lyckats skapa en förväntan hos läsarna om att brevet kommer. Vårt mål är att de ska veta att vi har bra grejer som berör dem, säger Annika Clemens.

Läsarna jobbar som alltifrån socialsekreterare till UD-tjänstemän, HR-medarbetare och utredare inom stat eller region. Akademikern har en ganska spretig målgrupp men de har gemensamt att de gärna vill läsa om arbetsmiljö, lön och karriär.
– De vill också veta när det händer saker inom politiken som påverkar deras jobb och situation. Det kan vara förändringar inom socialtjänstlagen eller när den nya socialtjänstministern presenteras. Sådant som det pratas om.
Valet under hösten 2022 gav extra skjuts åt trafiken.
– Vi försöker vara alerta inom vårt bevakningsområde, följa upp händelser och frågor som är relevanta för målgruppen och ha täta uppdateringar. Frekvensen är viktig, säger Therese Johansson som började som digital redaktör för Akademikern i augusti.

Eftersom nyhetsbrevet är den viktigaste trafikkällan vill förstås Akademikern försöka öka antalet läsare där. Även de som inte är medlemmar i fackförbundet kan anmäla sig till nyhetsbrevet. Journalistiken ligger öppen för alla att ta del av.

Vill du veta mer om hur A4 jobbar med journalistik på uppdrag av olika fackförbund och branschorganisationer? Kontakta gärna vd Göran Carstorp, goran@a4.se.