A4 tog full pott på Publishinggalan igår, onsdag. Vi fick pris i alla kategorier som vi var nominerade: tre guld och ett silver.

Glädjen är stor på byrån idag. Tre gånger gick A4:s medarbetare upp på scenen under onsdagskvällen för att få blommor, stayetter och bli intervjuade av Publishinggalans konferencier Jesper Rönndahl.
– Det här är fantastiskt roligt. Det visar att vår satsning på kvalitetsjournalistik uppskattas även i ett tävlingssammanhang, säger A4:s vd Göran Carstorp.

Chefstidningen vann med följande motivering: ”För ett inbjudande format, initierade texter, kreativt foto samt grafisk form som driver läsningen framåt”. Uppdragsgivare är Akademikermedia. Chefredaktör Heléne Claesson Jennische och Christian Williamsson tog emot priset.

Det trendspanade mediemagasinet Edition’22 som A4 tog fram på uppdrag av Sveriges Tidskrifter vann också guld i sin kategori. Här löd motiveringen: ”För ett kittlande omslag, vasst och kunnigt innehåll och ett snyggt produktfoto”. Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, och Barbro Janson Lundkvist, chefredaktör och ansvarig utgivare, tog emot priset. Sofia Wixner var AD för magasinet.

Tidningen Akademikern som vi producerar på uppdrag av Akademikerförbundet SSR har vunnit förut och i år var det dags igen. Motiveringen löd: ”För ett starkt omslag, fina grafiska detaljer och utmärkta personporträtt i text och bild”. Annika Clemens, chefredaktör, och Therese Johansson tog emot priset. AD för Akademikern är Sandra Johnson.

Socionomen.se fick silver i sin digitala kategori. Även denna tidning producerar A4 på uppdrag av Akademikerförbundet SSR. Annika Sjöberg är chefredaktör och Tommy Johansson är digital redaktör.

Redan förra året valdes A4 in i Publishingprisets Hall of Fame då vi sammanlagt vunnit fler än tio priser genom åren.