Hur många nyhetsbrev tål dina läsare? Nästan hur många som helst verkar det som. Om du gör på rätt sätt.

Nyhetsbrevet fortsätter att vara på frammarsch som en av journalistikens viktigaste kanaler – och nu är trenden att skicka breven allt oftare.

Stora publicister erbjuder sedan länge ett helt gäng nyhetsbrev med olika inriktning.

DN listar exempelvis just nu 18 (!) olika på sin sajt. Här finns olika brev för morgonnyheter, kvällsnyheter, regioner, ämnen och tidningen starka profiler. Men även mindre publicister har börjat öka frekvensen i utskicken och nischa utskicken. Exempelvis tidningen Fokus skickar flera brev i veckan, trots att redaktionen är liten.

Den journalistiska byrån A4 jobbar med organisations- och medlemstidningar och flera av dessa titlar har också börjat skicka brev allt oftare. Bland dem finns Akademikerförbundet SSR:s två olika tidningar Socionomen och Akademikern, och Svensk Biblioteksförenings tidning Biblioteksbladet.

– På A4 har vi jättegoda erfarenheter av nyhetsbreven som kanal. Därför har vi också valt att växla upp frevensen. Flera av våra tidningar som tidigare skickade varannan vecka, skickar nu varje vecka. Det har gett stora effekter på trafiken till sajterna, säger Barbro Janson Lundkvist som jobbar som projektledare och digital strateg på A4.

– Att vi växlat upp har inte gjort att fler läsare avprenumererar, men det gäller förstås att göra brev som läsarna gillar. Medan olika butiker och e-handlare skickar nyhetsbrev som lätt uppfattas som spam så har vi publicister en unik position. Läsarna VILL ha vår journalistik direkt i sina inkorgar, säger hon.

Ibland är organisationsledningarna fundersamma kring om deras medlemmar ska känna sig spammade. Det får väl inte bli för många nyhetsbrev?

– Det är sällan den oron är befogad. Man bör tydliggöra när föreningen är avsändare och när tidningen är avsändare. Så länge innehållet är relevant och viktigt för målgruppen brukar det inte vara något problem, säger Barbro Janson Lundkvist.

Om man har flera olika nyhetsbrev från samma avsändare är det dock bra om man som läsare ska kunna välja vilka brev man vill ha och vilka man avstår. Alltså är en nyckelfaktor att man håller ordning på sina adresslistor.

 

Barbro Janson Lundkvists tips till bättre nyhetsbrev:

  1. Skaffa dig lättjobbade mallar. En förutsättning för att du ska kunna skicka frekvent och effektivt är att du kan skapa brevet snabbt.
  2. Att brevet är snyggt är kanske inte det allra viktigaste men ändå ett plus! Ta hjälp med design om du inte kan själv.
  3. Brevet kan vara kort, typ 3-5 puffar. Skicka hellre ofta om du har mycket material.
  4. Följ statistiken för öppningsgraden (såklart, det gör du nog redan). Det är framför allt subject-raden i brevet som har effekt för hur många som klickar. Vässa den lite till – och lite till.
  5. Skicka regelbundet. Vissa mottagare uppskattar detta, och regelbundenhet är en förutsättning för att kunna ha en annonsaffär kopplad till brevet. Annonsörerna vill förstås veta när deras annonser ska visas.
  6. Använd gärna en personlig avsändare. Tveka inte att framhäva redaktionens profiler. Det ger en starkare relation till läsarna. Inbjud gärna till dialog och tips!
  7. Var varsam med din adresslista. Tro inte att den sköter sig helt själv. Om du har möjlighet att uppdatera adresser eller rensa ut inaktuella adresser med jämna mellanrum så är det bra.
  8. Om du hamnar i skräpposten så bör du skyndsamt utreda varför. Acceptera inte att bli kategoriserad som skräp. Du är värd bättre!

 

A4 hjälper dig gärna med att välja verktyg för nyhetsbrev, sätta upp mallar för design och innehåll och sätta strategier för utskicken. Hör av dig till vd@a4.se