Missade du A4:s paneldebatt om journalistik och AI? Här kommer de viktigaste punkterna som avhandlades.

AI är redan här och används för fullt på flera redaktioner, det kunde vi raskt konstatera i inledningen av panelsamtalet. Anne Lagercrantz (SVT), Martin Fredriksson (nyhetsbyrån Sirén) och Madelaine Levy (SvD) deltog i samtalet som hölls på A4:s redaktion på tisdagskvällen. Drygt 50 deltagare hade lyckats få plats, och samtalet modererades av Matilda Nilsson som är reporter och redaktör på A4.

Anne Lagercrantz är vice vd för SVT. Hon är också ordförande för publicistorganisationen Utgivarna, där hon bland annat vill prioritera AI-frågor. Hon berättade att SVT redan idag använder AI på en mängd olika områden, främst till undertexter. Men de experimenterar även med att skapa animationer i barnprogram och göra arkiven mer sökbara. Många av reportrarna använder dessutom AI som transkiberingsverktyg, vilket effektiviserar deras arbete.

Martin Fredriksson är nyhetsbyrån Sirens utvecklingschef. Han har bland annat byggt Sirens textrobot Robotea, som varit nominerad till Stora Journalistpriset. Han berättade om hur de använder AI för att automatisera och effektivisera Siréns hantering av offentliga handlingar. En medarbetare hos Sirén kommer bland annat att ha som arbetsuppgift att träna AI att plocka ut relevanta data ur dokumenten, man vill lära AI att skilja på partsinlagor och rena fakta.

Madelaine Levy är biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör på SvD. Med hjälp av maskininlärning och AI-teknik har SvD Kultur kunnat analysera mönster i flera av Sveriges största podcaster. Redaktionen har varit transparenta med metoden och Madelaine betonar AI har varit ett verktyg som effektiviserat arbetet, men det är journalister som skrivit artiklarna.

Några viktiga slutsatser och spaningar från samtalet:

  1. Alla tre aktörerna har AI-policyer. Allt fler publicister skaffar sig sådana – inte minst för att vara transparenta mot sina publiker.
  2. Paneldeltagarna var överens om att AI accentuerar publicisternas viktiga roll i att verifiera och faktagranska.
  3. Nya yrkesroller kan komma att skapas med namn som prompt editors, och prompt engineers. Martin Fredriksson betonar att det inte handlar om att ersätta reportrar med AI, utan om att använda AI till rätt saker.
  4. De stora utmaningar paneldeltagarna ser handlar bland annat om hur vi ska lyckas upprätthålla källskyddet, men också om att vara en seriös motvikt när internet riskerar att bli en plats där mycket stora mängder AI-genererat innehåll kan publiceras på kort tid, utan någon som helst faktakontroll.
  5. I slutet av samtalet diskuterades hur publicisterna ska kunna klara sina affärsmodeller framöver, när AI snabbt samlar in svar på användarnas frågor och kanske inte ens länkar upp mot grundkällorna. Sveriges Tidskrifter vd Kerstin Neld var på plats i publiken och berättade att detta är en fråga som publicisterna driver gemensamt i en det nybildade  Swedish Publisher Collective Management Organisation som bland annat ska arbeta för att kräva betalt av techjättarna.

Efter samtalet samlades alla deltagare och åhörare nere på gården för sommarmingel.

 

Vill du ha information om de spännande event A4 arrangerar?
Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev genom att mejla vd@a4.se