Matcha med rätt webbyrå – och ni har en lång givande relation att se fram emot. Vi ger dig tipslistan som gör att du undviker ett förhållande fullt av besvikelser som slutar i en dyr separation.

Att bygga om eller bygga ny sajt är inte helt enkelt och att upphandla den här typen av tjänster kan upplevas som väldigt snårigt. Det är lätt att känna sig bortkommen när det handlar om tekniska termer och att bedöma vad som är ett rimligt pris.

Att upphandla ny tech och nya plattformar blir också lätt en stor investering och du kan få leva med dina val under lång tid. Så hur vet du att du inte köper för mycket, inte för lite – utan rätt? Vilken byrå man till slut väljer är viktigt, eftersom man ofta landar i ett mer långsiktigt samarbete som varar under flera år.

Barbro Janson Lundkvist

– A4 samarbetar med en mängd olika webbyråer, på uppdrag av våra olika kunder. De är verkligen olika, och har olika styrkor, olika prisnivåer och olika arbetssätt. Det som är rätt webbyrå för en kund kanske inte alls är det för en annan, säger Barbro Janson Lundkvist som är digital projektledare på A4 och jobbar med olika typer av redaktionella förändringsprocesser.

På A4 har vi kompetensen och kontaktnätet som hjälper dig att ta kloka beslut utifrån just dina digitala behov och möjligheter. Behöver du en pålitlig partner och rådgivare i valet av webbyrå – eller för projektledningen av din nya sajt – så är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

En vanlig första fråga är: Vad kostar en sajt?

– Det är ungefär som att svara på frågan ”vad kostar en bil?” Det beror helt på dina behov, krav och förväntningar . En sajt kan kosta 15 000, en annan 250 000. Vill du ge möjlighet för besökarna att logga in, betala för medlemskap eller prenumeration på sajten och ha en sajt som rymmer mer material och har tätare uppdateringar så är det svårt att få det riktigt billigt. Däremot ska du såklart inte betala för en Rolls-Royce om du egentligen behöver en Skoda. Vi på A4 kan hjälpa dig att kartlägga dina behov innan du ska välja webbyrå.

Här är tio viktiga steg till en ny sajt – där rätt val av webbyrå är essentiellt.

1. Definiera sajtens uppgift. Ett vanligt misstag är att inte göra den grundläggande analysen tillräckligt väl. Vad ska sajten åstadkomma åt dig? Vad är rimligt att den ska bidra med för värden och funktioner för dig? Det kan vara flera olika saker – men de kopplar alltid tillbaka till din affärsstrategi och ditt syfte. Skälet till att du finns, helt enkelt.

2. Våga ta hjälp – gärna i ett tidigt skede. Om du inte själv har så mycket tid att hålla ihop processen, ta då hjälp. Vi på A4 hjälper gärna till med upphandling av webbyrå – men också med projektledning där vi fungerar som en erfaren partner och brygga mellan kund och webbbyrå.

3. Sätt mål, gör dem mätbara. Vilka viktiga KPI:er (key performance indicators, eller nyckeltal) ska du använda för att utvärdera både ditt och byråns arbete? När har ni lyckats? Ibland är kunder ovana vid att tänka i dessa termer, och med stöd av en projektledare blir det enklare.

4. Ta hjälp av befintliga data. Om du har en digital närvaro ska du förstås börja med att analysera denna. Vad funkar? Vad funkar inte? Ta dialogen med projektledaren kring vad som kan vara relevanta data att ta med in i det nya projektet.

5. Ta referenser på olika byråer. Kolla deras tidigare erfarenhet och kundcase. Har de aktuell erfarenhet av att jobba åt aktörer vars verksamhet och affär liknar din? Redaktionella sajter har till exempel vissa kännetecken som skiljer dem från vanliga enkla företagssidor. Ofta är publiceringstakten ganska hög och man bygger ganska snabbt på sig ett artikelarkiv. Det är inte något som alla byråer är vana vid. Har byrån tidigare jobbat med betallösningar? Inloggade lägen? Annonshanteringssystem? WCAG-krav (riktlinjer för tillgänglighet)? Om de kan visa exempel på hur de tidigare arbetat med dessa saker kan de vara mer professionella. Det gör kvaliteten högre och – motsägelsefullt nog – ofta leveransen billigare.

6. Fråga om processen – och er egen insats. Be webbyrån förklara vilka olika steg utvecklingsarbetet har. Fråga om migrering av tidigare material (om sådan behöver göras). Be dem klargöra vilka arbetsinsatser som faller på er – och när.

7. Sätt budgeten – och bestäm vad den ska omfatta. Många webbyråer jobbar med löpande timdebitering. Ibland är de mindre villiga att jobba till ett mer fast pris, eller precisera vad som kan ingå. Ni måste ha en god dialog så att ni tillsammans kan göra en priolista över vad som är viktigast och ryms inom budget. Lägg resten av era önskemål i en backlogg, som ni kan beta av på sikt.

8. Fråga om hostingen redan från början. Vad kommer månadskostnaden att bli? Hur ser avtalet ut för support och vidareutveckling av sajten?

9. Vilken koll har webbyrån på GDPR? Det är din uppgift att ta ansvar för GDPR, men en bra webbyrå gör sitt yttersta för att bistå sina kunder i frågor om detta integritetsskydd och personuppgifter. Ställ kontrollfrågor om hur de resonerar och jobbar med detta.

10. När ni lanserat – så fortsätter ni att jobba. När sajten väl är lanserad är det väldigt sällan som man kan se arbetet som helt slutfört. Vår erfarenhet är att det är smart att underhålla och vidareutveckla sajten kontinuerligt. Annars måste man bygga helt nytt inom några år. Så se till att avsätta en pott för fortsatt underhålls- och utvecklingsarbete.

Vill du veta mer? Mejla Jens Stenberg, vd@a4.se