Jens Stenberg

Ett år som vd på A4 – vad har Jens haft för sig egentligen?

Fredagen den 1 september 2023 var Jens Stenbergs första arbetsdag som vd på A4. Nu är det dags att summera de första 12 månaderna.

 

Vad har du haft för dig på jobbet?

– Det är nästan så vi ska vända på den frågan: Vad har vi inte haft för oss på A4 det senaste året?

Kan du ge några exempel?

– I nära dialog med våra kunder har vi både utvecklat och förnyat flera av våra stora uppdrag. Vi har välkomnat både nya och återvändande kunder in i A4-familjen – och fördjupat flera av våra samarbeten genom att hjälpa kunder med nya behov och önskemål om allt från innehåll och form till digitala intäkter. Vi har även tagit steg in i fler medieslag, exempelvis podcasts, och fortsatt utveckla hur vi jobbar med exempelvis panelsamtal och intervjuer på scen.

– Hela nio nomineringar till årets upplaga av Publishingpriset häromveckan var ju också ett fantastiskt kvitto på all kvalitetsjournalistik och all värdeskapande design vi producerat åt våra kunder under det gångna året, riktigt kul!

Vad har hänt internt på A4 det senaste året?

– Mycket även där: Vi har infört ett uppdaterat hybridarbetssätt som vi kallar ”Mer tillsammans” där vi med tydligare ramar utgår mer från vårt fina kontor jämfört med hur det såg ut i pandemins efterdyningar – fast också med flexibilitet och fokus på work-life balance.

– Vi är också mitt uppe i ett gemensamt arbete där vi uppdaterar A4:s kultur och konkretiserar våra värderingar: nyfiken, målmedveten och tillsammans. Värderingarna säger vilken arbetsplats vi strävar efter att vara – och lika mycket ska de känneteckna A4 som byrå och vad vi vill kunna erbjuda och vara för våra kunder.

– Sedan i våras har vi även en ny ledningsgrupp på A4 där vi mer strukturerat jobbar med A4:s utveckling och väg framåt de närmaste åren.

Vad är du mest nöjd med?

– Jag svarar kortare på den: Våra kunder och våra medarbetare!

Vilka har varit dina största utmaningar?

– Att hejda mig själv ibland kanske? Ser man stor potential är det lätt att vilja göra allt på en gång. När jag började på A4 slogs jag snabbt av hur många olika kompetenser vi sitter på tillsammans. Och vi kan förlösa ännu mer av detta, det är jag säker på. A4:s fokusområden är våra kunder, våra medarbetare, vårt arbetssätt och vårt varumärke – och det finns alltid utvecklingspotential i alla de delarna av ett företag. Samtidigt gäller det att inte springa på alla bollar samtidigt utan att bygga metodiskt från grunden – med slutmålet i sikte – och ändå vara snabbfotade när det behövs längs vägen.

Vilka är A4:s största utmaningar?

– Häromveckan hade vi en workshop om A4:s vision och vad vi vill ska känneteckna oss. Jag visade då ett välkänt citat som brukar tillskrivas Albert Einstein: ”Definitionen av galenskap är att göra samma sak gång på gång, men förvänta sig ett annat resultat.” Nu är just detta inte en utmaning för A4, det finns mycket lust till utveckling här. Men det där gamla citatet tjänar ändå som en påminnelse om vikten av nyfikenhet på det nya och oprövade. Extra sant blir det när världen omkring en förändras väldigt snabbt. Och det får man ju lugnt säga att både vår egen medievärld och den stora världen utanför gör just nu.

Hur ser du på det kommande året?

– Jag ser fram emot det med spänning och ödmjukhet. Vi har många idéer och initiativ på gång – och jag ser fram emot att prata mer med våra kunder om 2025 och hur vi kan hjälpa dem ännu mer framåt.

Var jobbet som du hade tänkt dig?

– Ja, fast ännu bättre och roligare! Jag fick en väldigt fin och unison beskrivning av A4 under rekryteringen. Den bilden visade sig stämma väldigt väl när jag började, och den har klarnat ännu mer i takt med att jag lärt känna alla medarbetare och kunder och sett vilken kraft och kompetens vi sitter på tillsammans.