Threads blev en av de mest nedladdade apparna under 2023 och spåddes slå ut X, forna Twitter. Men hur står det till med Threads nu? Var det bara en sociala medier-fluga, eller finns det anledning för ditt varumärke att haka på?

Barbro Janson Lundkvist

Text och analys: Barbro Janson Lundkvist, digital projektledare på A4

 

Ska Threads bli ännu en av de sociala plattformar som går upp som en sol – och ned som en pannkaka? Nja, det är inte alls säkert att det kommer att bli så. Vänta så ska jag förklara varför.

Metas plattform Threads lanserades i USA i juli 2023 och toppade snabbt listan över nedladdade appar. På bara några få dagar hade man nått 100 miljoner registreringar, skrev bland annat Techcrunch. Men användandet dalade sedan raskt. Och efter bara en månad hade användningen minskat med 82 procent, konstaterade bland andra CNN.

 

Rubrikerna om Threads har varit många.
Rubrikerna om Threads har varit många.

I mitten av december lanserades Threads i Europa och mönstret upprepade sig. En månad efter lanseringen gjorde Medieakademin en koll som visade att 15 % av alla instagramanvändare i Sverige hade registrerat sig på Threads och 70 procent hade skrivit minst en tråd. Av dessa hade 40 procent fortsatt att skriva under 2024.

Nu har det gått snart fem månader sedan den europeiska lanseringen, och frågan är hur det ser ut i Sverige idag.

Vilka finns på Threads idag?

I princip alla stora svenska mediehus har närvaro på Threads, och en hel del organisationer inom civilsamhället. Även många mellanstora och små svenska publicister har pliktskyldigt startat konton här, vissa har daglig publicering men ganska ofta är det synnerligen litet engagemang i deras trådar.

Lidl lämnade X, och finns nu på Threads.
Lidl lämnade X, och finns nu på Threads.

Vissa företag som har hittat ett tilltal som går hem, se exempelvis Lidl Sverige som med humor och ett väldigt personligt tilltal snabbt lockat över 8000 följare, vilket med svenska Threads-mått mätt är ganska bra.

En del privatpersoner som delar med sig av tankar och vardagsproblem får stort engagemang. Igenkänning är nyckeln, humor går ofta hem. Psykisk ohälsa, dejting och egna tillkortakommanden är vanligt innehåll. Journalister, marknadsförare och opinionsbildare är, föga förvånande, överrepresenterade.

Men många av de privatpersoner som har startat konton är inte särskilt – eller inte alls – aktiva. Kändisar som är giganter på instagram, exempelvis Neymar Junior och Selena Gomez  –  har stora följarskaror även på Threads (över 14 miljoner respektive 13,8 miljoner), fastän de knappt har publicerat något alls.

Varför fick Threads så stort genomslag på så kort tid?

Det som gjorde att Threads fick en flygande start var att Meta använde instagram vid lanseringen. Instagramanvändarna fick erbjudande om att börja använda Threads och ta med sig sina kontakter, profilbild etc.

Det var det många som gjorde – och det har kommit att prägla plattformen. Eftersom många har använt instagram för livsstil, estetik och inspiration (snarare än politik, yrkesfrågor, åsikter, nyheter och debatt) så har mångas flöden än så länge en privat karaktär.

Kopplingen till instagram gör att de aktörer som har haft stora följarskaror där har haft ett mycket stort försprång i appen. Men försprånget kommer troligtvis inte att hålla i längden om man inte aktivt anpassar sitt innehåll till Threads format. Jämfört med instagram så är Threads mer fokuserat på text och flera av funktionerna är desamma som i X, forna Twitter.

Hur ser Metas strategi ut?

Eftersom Meta ligger bakom Threads finns muskler nog för en långsiktig strategi. De kommer att fortsätta att utveckla appen, för att öka användning och engagemang.

Den nära kopplingen till Instagram gör att man som trogen användare där hela tiden slussas mot Threads, främst genom att Threadsinlägg visas i instagramflödet. Det här är ett viktigt skäl till att Threads kan bli något annat än en fluga.

Idag finns inte möjligheten att boosta eller marknadsföra inlägg och det finns ännu ingen funktion för att skapa annonser på Threads. Men med största sannolikhet kommer Meta att utveckla dessa funktioner, så snart användarbasen är tillräckligt stor och stabil.

Nu till frågan: Bör du finnas på Threads, med ditt varumärke?

Här är sex anledningar för dig att satsa på Threads:

  1. Du har din målgrupp i Threads.
  2. Du är stor på instagram – då har du en fördel från början.
  3. Det passar ditt innehåll och arbetssätt att Threads är en plattform för dialog – inte monolog. Det gäller att vara inriktad på att interagera, inte bara ensidigt publicera ett budskap. Att aktivt svara på kommentarer är en viktig del.
  4. Ett personligt tilltal och humor passar ditt varumärke (kolla in Lidl Sveriges konto för inspiration!)
  5. Du har tidigare vana – kanske även goda erfarenheter – av att ge dig ut på nya plattformar och experimentera dig fram.
  6. X har på senare tid år fått kritik för att gynna hatiskt och polariserat innehåll. Meta har utlovat att Threads ska ha mer ordning och reda. Intrycket är att de hittills har lyckats.

Fyra anledningar till att avstå:

  1. Finns din målgrupp på Threads? Om inte – låt bli.
  2. Du har inte resurser nog, och har fullt upp med dina övriga kanaler.
  3. Threads är i sin utformning utformat för dialog och personlig kommunikation, och behöver ett anpassat innehåll. Det är inget du kommer att hinna med att ägna dig åt.
  4. Threads är på det stora hela litet just nu, i jämförelse med andra sociala plattformar. En liten aktör med begränsade resurser kan gott låta bli – eller vänta – med att satsa här.

 

Vill du ha hjälp med din kanalstrategi?

Vi på A4 kan stötta er så att ni når rätt målgrupp, med rätt budskap, i rätt kanaler. Mejla vår vd Jens@a4.se